5719691e28394f30bf9009fbe35e55ccb64afea4.jpg

Succes voor Shirley na volgen Werk-Leerlijn Meander

Shirley wilde graag in de zorg werken en kwam zo via de gemeente en WSP Parkstad bij de Werk-Leerlijn van Meander terecht. De Werk-Leerlijn is opgezet door een samenwerking van MeanderGroep cluster Wijkzorgcentra, HR/ Coördinator MVO en Sjorsj Amkreutz van WSP Parkstad en bestaat uit drie trajecten in drie verschillende functies. Op deze manier kan een kandidaat met verschillende takken van de zorg kennis maken en uiteindelijk kiezen wat het beste bij hem/haar past. Je start als facilitair zorgondersteuner, dan ga je naar de PG-afdeling (zorg-assistent) en tot slot loop je mee in de thuiszorg als hulp bij huishouden. De kandidaat loopt mee met een medewerker van Meander en wekelijks is er een evaluatie moment om te kijken hoe het gaat.

Shirley kon na het volgen van de Werk-Leerlijn in 2019 direct betaald aan de slag als facilitair zorgondersteuner: “Ik werk nu op een afdeling in het wijkzorgcentrum met mensen met een lichamelijke beperking. Dit houdt in: bedden opmaken, kamers schoonmaken, eten uitdelen en uiteraard een praatje maken met de bewoner. Ik werk nu 20 uur per week, vijf uur per dag en iedere dag is anders. Dat maakt het werk zo leuk”.

V.l.n.r.: Willy van den Heuveln (jobcoach Meander), Shirley Wagemakers (medewerker) en Els Frauenrath (Manager woonzorg/facilitair/dagbesteding Heereveld)

Willy van den Heuveln, jobcoach bij Meander: “Het mooie aan de functie als zorg assistent en bij Heereveld als facilitair zorgondersteuner is dat er ook tijd is voor de bewoner. Ze mogen met een bewoner een rondje wandelen, samen op de duo-fiets of een kopje koffie drinken in de brasserie. Dit doet de bewoners heel goed.” Shirley voegt hier nog aan toe: “Ik ben zelfs zo gek dat ik eerder begin, zodat ik nog meer tijd voor de bewoners kan maken. Ik vind het fijn om meer aandacht aan de bewoners te besteden, zeker als ik weet dat ze het kunnen gebruiken.”

“Ik vind het fijn om meer aandacht aan de bewoners te besteden,
zeker als ik weet dat ze het kunnen gebruiken.”

Zeker nu met de corona-tijd zag Shirley veel eenzaamheid bij haar bewoners: “Ik ging de eerste anderhalve maand iedere dag huilend naar huis. M’n hart brak bij het zien van de verdrietige bewoners. Nu beginnen ze langzaam weer een beetje te stralen, gelukkig!” Op Moederdag hebben o.a. Willy en Shirley de bewoners geholpen met beeldbellen, zodat de moeders tóch hun kinderen konden zien op deze speciale dag. Willy vertelt: “Shirley is iemand die heel erg betrokken is en dat siert haar ook heel erg.” Shirley voegt hieraan toe: “Ik vind het heel leuk en ik voel me gewaardeerd. Ik neem altijd de tijd voor de mensen. Ik zou niet meer weg willen.”

Shirley zit helemaal op haar plek in de zorg en gunt anderen dit ook. Daarom gaat Shirley een cursus volgen tot werkbegeleider zodat ze kandidaten van de Werk-Leerlijn zelf kan begeleiden. Willy legt uit: “Hierbij gaat het met name over hoe je iemand het beste motiveert. De toon maakt de muziek. Het zijn toch mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, dus beheersen vaak een aantal basisvaardigheden en competenties nog niet. Hoe ga je daarmee om? Hoe geef je iemand feedback?” Deze cursus zal later dit jaar worden opgepakt.

En tot slot kan Shirley de Werk-Leerlijn alleen maar aanbevelen: “Blijf niet thuiszitten. Een leuke baan maakt je leven een stuk mooier. Ik ben heel blij dat ik een leuke baan heb en zelfs een vast contract. Ik ben gelukkiger en ik voel me beter, dit werk is echt van toegevoegde waarde.”

“Blijf niet thuiszitten. Een leuke baan maakt je
leven een stuk mooier.”