a2f955e0d8487405ae33cc5a822b0c10860f70b2.jpg

Nieuwe taalambassadeur: Dajandra

Dajandra ziet het dagelijks op haar werk; medewerkers die niet kunnen lezen. Medewerkers die vragen wat de soep van de dag is, omdat ze niet kunnen lezen wat er op de menukaart staat. Er heerst schaamte rondom laaggeletterdheid en daar zet Dajandra zich graag voor in. Ze vertelt: “Ik spreek de mensen aan en help ze om de stap richting een taalcursus te zetten. Als ze het spannend vinden ga ik de eerste keer met ze mee. Ik hoop ze zo een steuntje in de rug te geven”.

Momenteel ligt alles stil door corona, maar normaal gesproken komen de taalambassadeurs één keer per maand bij elkaar. Dan komen er verschillende opdrachten voorbij. Bijvoorbeeld samen de leesbaarheid en begrijpbaarheid van een belastingformulier bespreken. Dajandra: “Dan halen we moeilijke woorden eruit en maken we de formulieren makkelijker leesbaar”.

Dajandra ziet ook dat steeds meer zaken digitaal geregeld moeten worden, maar merkt ook dat veel van haar collega’s dat niet bijhouden. Ze vertelt: “Ik vind het belangrijk dat mensen zichzelf kunnen redden met de computer. Bijvoorbeeld foutloos een mail kunnen schrijven.”

Door meer aandacht te geven aan laaggeletterdheid en het bespreekbaar te maken, hopen we dat medewerkers zich melden in het geval dat ze hulp nodig hebben. Werk jij bij WSP Parkstad en heb je behoefte aan een taalcursus? Neem dan contact op met Dionne Eijdems: Dionne.Eijdems@wspparkstad.nl of 06-295 85 315.