6616871078b3cda004de57c9528d1eab11c88504.jpg

Een heel nieuw concept: Rd4U

De winkel moest aangepast worden op de nieuwe 1.5 meter samenleving, wat ook meteen kansen creëerde om verder door te pakken. Door hoofd marketing en communicatie Vico Kok werd een nieuw concept bedacht. Minder producten, meer overzicht en de beleving van een woonwinkel zijn enkele aspecten die hierin naar voren komen. Uiteindelijk heeft het team samengezeten om het plan verder uit te werken.

Een team bestaande uit onder andere Roger Wetzels (manager grondstoffen), Vico Kok en medewerkers van WSP Parkstad is gaan brainstormen over de nieuwe indeling. Met behulp van een groot wit vel papier werd de nieuwe inrichting bepaald. Iedereen had inspraak, waardoor er nu een winkel staat waar iedereen een steentje aan heeft bijgedragen. “Zo’n nieuw concept kun je niet van bovenaf opleggen, daar moet je de medewerkers in meenemen”, vertelt Roger Wetzels. Hij vervolgt: “Nu staat er een winkel waar me met z’n allen trots op kunnen zijn.”

Wat is er allemaal veranderd? De winkels stonden eerst overvol en op categorie gesorteerd. Het nieuwe concept is overzichtelijk, transparant en fris. Het is ingedeeld zoals een woonwinkel; waarin alles wat je ziet te koop is. Je ziet in één oogopslag wat er staat. De spullen worden voordat ze de winkel in komen gecontroleerd op vier kwaliteitseisen: schoon, heel, compleet en verkoopbaar. Deze controle is strenger dan voorheen, waardoor de kwaliteit van de producten in de winkel verhoogd is.

Dat is ook even wennen voor onze medewerkers die werkzaam zijn in de winkel. De voorman vertelt: “Voorheen moesten de rekken vol staan, nu wordt er meer eigen inzicht verwacht van onze mensen. Wat zou ik zelf in mijn woonkamer neerzetten? Waar kan ik dit product het beste in de winkel zetten? Is hier veel vraag naar? Bovendien besteden we ook meer aandacht aan de klantvriendelijkheid. Zo staat er iemand bij de ingang die iedereen welkom heet.”

Het nieuwe concept wordt heel positief ontvangen door de klanten. Alhoewel er ook een groep “avonturiers” is die het snuffelen tussen de volle schappen wel mist. Maar het overgrote deel is positief en dat is ook te merken aan de drukte in de winkel. Aan de achterkant gaat het ook goed: de aanvoer van producten loopt gestaag door.

De nieuwe winkel vereist ook een nieuw assortimentsbeheer. Normaal gesproken werden iedere week standaard 25 pallets met producten aangeleverd, of er nu veel verkocht was of niet. Nu is het omgedraaid: de winkel bepaalt het tempo en geven de bestellingen door. Zijn er geen woonaccessoires meer? Dan wordt de dag daarna een doos afgeleverd vanuit het magazijn.

Roger: “Ik verwacht hier een hele goeie toekomst van. De economie gaat achteruit, daarmee zal de vraag naar de kringloop alleen maar groter worden. Bovendien wordt circulariteit belangrijker en vervullen wij deze behoefte”. En dat alles in een opgeruimde 1.5 meter kringloopwinkel waar alle Corona-maatregelen worden nageleefd.

De nieuwe winkel is te bewonderen van maandag t/m zaterdag van 9:00 tot 17:00 uur. Locatie: In de Cramer 9, 6411 RS in Heerlen