49df2c44188b8fe41d45af8359cde6e969938c2a.jpg

Sevagram investeert in opleiding zorgondersteuners

De medewerkers van WSP Parkstad worden bij Zorgcentrum Ter Eyck specifiek ingezet om het welzijn van de bewoners te verhogen. Onze zorgondersteuners dragen, door het uitvoeren van huishoudelijke taken in Ter Eyck, bij aan het welbevinden van de ouderen. Zij ondersteunen en begeleiden de bewoners in hun dagelijks terugkerende activiteiten.

Jobcoach voor de Wsw Miguel Trenado Castro van WSP Parkstad vertelt over de wijze waarop Sevagram investeert in de mensen van WSP Parkstad: “In Ter Eyck werken momenteel 7 medewerkers vanuit WSP Parkstad, waarvan 4 op de afdeling voor bewoners met dementie en 3 op de afdeling woonzorg. In april is Sevagram gestart met een pilot-opleiding tot zorgondersteuner, allereerst voor een groep van 3 medewerkers; Math, Alex en Paul. De bedoeling is dat de opleiding uiteindelijk aan alle WSP Parkstad medewerkers in Ter Eyck wordt aangeboden. Sevagram draagt zelf zorg voor de kosten van deze opleiding. De medewerkers die de opleiding met succes hebben afgerond krijgen hiervan uiteraard een certificaat. Wanneer de pilot van Ter Eyck succesvol blijkt, zal dit verder worden uitgerold voor de andere locaties van Sevagram.”


v.l.n.r.: Alex, Math en Paul

We spreken ook met Math, Alex en Paul die de opleiding al hebben gevolgd: “De interne opleiding heeft ons meer kennis en begrip gebracht voor verschillende ziektebeelden van ouderen met dementie. We hebben zelfs met ‘belevingspakken’ ervaren hoe het aanvoelt als je minder beweeglijk bent, en hoe moeilijk het is om dan van een stoel op te staan of trappen te lopen. Om meer inzicht in het leven van bewoners met dementie te krijgen, is het ideaal om de training te volgen voordat je begint met werken.”

Het drietal, dat ondersteuning biedt aan ± 34 bewoners met dementie, voelt zich zeer op hun plek bij Sevagram: “We hebben een goede band met de bewoners, en zelfs met hun familie. Wij ondersteunen veelal in de leuke dingen met de bewoners zoals uitstapjes, wandelen, helpen met eten. Daarnaast ondersteunen we de medewerkers van Sevagram in het opmaken van bedden, het verzamelen van de vuile was, het onderhouden van de woningen, bestellingen verwerken, et cetera. Het is wel een vak waar je geschikt voor moet zijn! Wij werken hier al geruime tijd, maar we hebben veel collega’s zien komen en gaan. Je moet veel kunnen verdragen, rustig blijven en veel geduld hebben. Hart voor de zorg hebben. Er zijn uiteraard minder leuke momenten. maar er zijn ook mooie momenten waar je nog jaren aan terug denkt, wanneer de bewoner zelf misschien al lang is overleden. Je kunt geweldig lachen met deze mensen en ook de bewoners waar je weinig contact mee kunt maken, laten na jouw vakantie toch blijken dat ze je gemist hebben.”


Ilona Brouns, Teammanager zorg Sevagram, en Wendy Vermeer, Zorgcoördinator Sevagram, zijn zeer te spreken over de ontwikkelingen van onze mensen bij Sevagram: “We hebben het over mensen met een rugzakje, maar dat wil niet zeggen dat ze niks voor ons en de maatschappij kunnen betekenen! Wij zijn erg blij met de inzet van de mensen van WSP Parkstad als zorgondersteuner. We gaan zelfs kijken of we de pilot kunnen doortrekken naar zorgcentrum Oranjehof.

We merken dat de medewerkers van WSP Parkstad erg gemotiveerd zijn. Ze willen ook erg graag een kijkje nemen op andere locaties van Sevagram. Door de opleiding leren ze dat er meer is dan de taken die ze nu uitvoeren. Ze tonen steeds meer eigen initiatief en kunnen op termijn echt een groei doormaken.

Het bieden van een opleiding wordt ook gezien als waardering. De medewerkers hebben zich lang ‘de WSW'er’ gevoeld binnen de organisatie, ze voelden zich geen deel uitmaken van Sevagram. Terwijl ze toch echt onderdeel zijn van het team en aansluiten bij de teamvergaderingen. Nu durven ze vanuit hun eigen werkervaring ook input te brengen in vergaderingen. Ook het feit dat ze na de opleiding andere taken en werkzaamheden erbij kregen vergroot de waardering. Eerst was het 'alleen maar bedden opmaken', nu hebben ze meer en diversere taken in welzijn en het ‘ontzorgen’. Ze hebben meer verantwoordelijkheden gekregen bijvoorbeeld bij het zelfstandig doen van bestellingen et cetera.

Dat alles resulteert weer in een goede teamsfeer en collegialiteit. Ook de duur van het ziekteverzuim is gedaald. Ze voelen zich verantwoordelijker naar hun collega’s toe en werken sneller aan hun terugkeer en re-integratie. Dat is zeer positief!”